ZŠ Zelená 42 v programu Erasmus+ – otevření do Evropy

Naše škola získala prestižní akreditaci v programu Erasmus+ na období od 1. února 2022 do 31. prosince 2027, čímž se stala plnohodnotným partnerem mezinárodní spolupráce ve školním vzdělávání.

Akreditace Erasmus představuje nástroj pro organizace v oblasti vzdělávání dospělých, odborného vzdělávání a přípravy a školního vzdělávání, které se chtějí zapojit do výměny a spolupráce mezi různými zeměmi.

Udělením akreditace Erasmus se potvrzuje, že žadatel sestavil plán pro realizaci vysoce kvalitních mobilit v rámci širšího úsilí o rozvoj své organizace.

  • Co to znamená v praxi?

    Mobilita pedagogů – naši učitelé jezdí na zahraniční pobyty, kde získávají nové pedagogické metody, jazykové kompetence a inspiraci k inovativnímu přístupu ve výuce. To se přímo promítá do kvality výuky u nás.
    Evropské projekty a sdílení praxe – škola se zapojila do projektu „Zelená pro Evropu“, který navazuje na zkušenosti z předchozích aktivit a spojuje ostravské školy se zahraničními partnery. Cílem je posílení jazykové vybavenosti a spolupráce škol v rámci Evropy
    PaedDr. Aleš Koutný
    ředitel školy

Mobility

Zhodnocení: Oproti plánu se podařilo realizovat kurz ve vyšší jazykové úrovni C1 a dosáhnout tak maximalizace cíle v rozvoji jazykových kompetencí – četby, psaní, mluvení, poslechu a gramatiky. Podstatná byla také komunikace a seznámení se s životem v zemích EU i zemích jiných kontinentů, které výrazně přispělo ke vzájemnému respektování vzájemných společenských postojů, které jsou často negativně ovlivňovány předsudky a negativním zkreslováním skutečnosti.

Zhodnocení: Získané kompetence – přehled grantových programů EU, strategie hledání a navazování partnerství, monitoring, řízení financování, interkulturní komunikace, informační zdroje, vedení projektů
Školení naplnilo cíle projektového managementu v ucelené problematice projektů a interkulturní spolupráce. Velmi důležité bylo sdílení již dosažených výsledků škol, které tak rozvíjí nezbytnou diseminaci zkušeností. Byly tak naplněny cíle spolupráce v rámci Evropy a sdílení poznatků. Spolu s teorií a praxí vedení projektů, byly představeny další evropská programová schémata a možnosti financování projektů v Evropě: Nordplus, Projekt Evropané pro mír, nadace WOEB – atd.. Vedle vystoupení prezentujících kulturu a školství ČR, Ostravu a školu byla součástí konference naše prezentace „Komunikace mezi školou a obcí ve věci projektů“, která se shledala s výrazným ohlasem.

Zhodnocení: Získané kompetence – zlepšení slovní zásoby, zvýšení pohotovosti při jejím užívání, tréning v diskuzi, argumentaci při speciálním semináři nad rámec výuky, správná výslovnost (přízvuk) – při komunikaci s rodilými mluvčími, kulturní diference mezi jednotlivými národy (v rámci témat během výuky a komunikace s ostatními studenty a místním obyvateli ve volném čase), zlepšení techniky psaní neformálních emailů, procvičení pokročilé gramatiky. Díky kurzu se povedlo nejen získat spoustu nových poznatků, ale i navázat komunikaci se zahraničními studenty a místními obyvateli. Kromě jazykových a metodických znalostí byl také zajímavý odlišný pohled a zkušenosti různých národností.

Zhodnocení: Získané kompetence – zapojení ICT ve výuce, tvorba digitálních materiálů, moderní metody ve výuce angličtiny – CLIL, zlepšený poslech a komunikace s rodilými mluvčími, edukace výslovnosti pomocí situačního kontextu, tvorba dialogů, historický kontext mísení kultur na Maltě, tolerantnost ke kulturním odlišnostem různých národů, užitečné internetové zdroje. Kurz vedl špičkový metodik výuky angličtiny Alan Marsh.

Zhodnocení: Oproti plánu se podařilo realizovat kurz ve vyšší jazykové úrovni C1 a dosáhnout tak maximalizace cíle v rozvoji jazykových kompetencí – četby, psaní, mluvení, poslechu a gramatiky. Podstatná byla také komunikace a seznámení se s životem v zemích EU i zemích jiných kontinentů, které výrazně přispělo ke vzájemnému respektování vzájemných společenských postojů, které jsou často negativně ovlivňovány předsudky a negativním zkreslováním skutečnosti.

Zhodnocení: Získané kompetence – rozvoj jazykové komunikace hrou, experimenty s jazykem, zapojení imaginace do výuky cizích jazyků, důležité informační zdroje, drama techniky pro rozvoj komunikace, tvorba divadelní hry – metodologie a praxe, rozvoj tvořivosti a spontaneity dětí, Storytelling, řeč těla, Role Play. Získané prvky a techniky dramatické výchovy jsou užitečnou metodou nejen výuky dětí umělecky nadaných, ale nachází široké použití u dětí problémových, sociálně znevýhodněných i postižených. Přínosným prvkem je řeč těla a non verbální dorozumívací techniky použitelné v libovolném jazykovém prostředí.

ZELENÁ PRO EVROPU

Proč Erasmus+ ?

Podpora programu zahrnuje:
rozvoj občanských, kulturních a demokratických kompetencí žáků i pedagogů, prosazování principů inkluze, tolerance a respektu k evropskému dědictví, sdílení osvědčených postupů a inovativních přístupů v pedagogice

ZELENÁ PRO EVROPU

Jaké to přináší přínosy?

Pedagogové rozšiřují své dovednosti, sledují nové trendy ve výuce, a přinášejí je zpět do třídy.
Žáci se mohou zapojit do interkulturálních projektů, navazovat vazby a rozšiřovat si obzory.
Škola buduje evropské sítě, díky kterým se učí i po stránce organizace a spolupráce. Všichni se učí hodnotám otevřenosti, respektu i odpovědnosti v širším evropském kontextu.

  • Zhodnocení mobilit programu Zelená pro Evropu v rámci ERASMUS +

    Cílem projektu byla implementace moderní metodiky výuky angličtiny s postupným zaváděním metody CLIL u nejmladších žáků, a navázání spolupráce se zahraničím pro rozvoj komunikačních dovedností.
    Cíle projektu byly naplněny ve všech rovinách. V oblasti řízení projektů byly realizovány 3 projekty eTwinning a úspěšně podány 2 projekty operačních programů. V oblasti jazykových kompetencí se zlepšila úroveň v oblasti slovní zásoby, poslechu a komunikace. Zhodnoceným výstupem modernizace metod výuky je zavedení metody CLIL ve 4. třídách od školního roku 2016/2017.
    PaedDr. Aleš Koutný
    ředitel školy