Školní poradenské pracoviště – Maják porozumění a pomoci

Naše školní poradenské pracoviště je pevný maják, který svítí do všech koutů školního života a ukazuje správný směr žákům, rodičům i učitelům. Jeho světlo netvoří jeden plamen, ale celý tým – metodik prevence, výchovná poradkyně, speciální pedagog a školní psycholožka. Společně drží kormidlo a pomáhají překonávat bouřlivé vlny, ať už jde o učení, vztahy či osobní starosti. Díky jejich práci se mohou naši „plavčíci“ i jejich rodiče spolehnout, že na své cestě nikdy nezůstanou sami a vždy najdou bezpečný přístav.

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

Pracuje se všemi subjekty školy a vytváří tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti, podpory pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí a žáky z jiného kulturního prostředí, a podpory pro všechny žáky, u kterých byly definovány překážky ve vzdělávání. Podílí se na primární prevenci sociálně patologických jevů.
Stanovuje zodpovědnost za zpracovávání podpůrných opatření pro žáky, kteří tuto úpravu pro své vzdělávání nezbytně potřebují. Definuje pravidla pro vytváření Plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou úprav v jejich vzdělávání. Podpůrnými opatřeními se myslí úpravy v organizaci práce se žákem, v metodách výuky, ve způsobech hodnocení žáka apod.
Zajišťuje kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu pro volbu povolání a pozdější profesní uplatnění.
Spolupracuje s externími odborníky pro maximální zkvalitnění vzdělávacího procesu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a integruje doporučení těchto pracovišť do jednotné formy práce s dítětem.
Zodpovídá za postupy práce a personální zodpovědnost při řešení možných krizových situací ve školním prostředí.
Poskytuje konzultace pracovníkům školy, rodičům i žákům. V případě potřeby předává kontakty na další odborníky, kteří mohou danou situaci pomoci vyřešit. Napomáhá zlepšit komunikaci školy a rodičů.
Vede příslušnou dokumentaci a pracuje s citlivými daty dle zákona 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Vedoucí a koordinátor ŠPP – PaedDr. Aleš Koutný, ředitel školy, +420 596 614 994
Školní speciální pedagog – Mgr. Marek Záruba, marek.zaruba@zszelena42.cz
Školní psycholog – Mgr. et Mgr. Tereza Hübsch Hesounová, +420 722465744, tereza.hesounova@zszelena42.cz
Výchovný poradce – Mgr, Petra Húsková, +420 775 221 151, petra.huskova@zszelena42.cz
Metodik prevence – Mgr. Ivo Bernát, ivo.bernat@zszelena42.cz
Pracovníci ŠPP jsou přímo podřízeni řediteli školy.

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy přímo na škole (dále „klient“).
Zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb, pomáhá při zvládání a řešení výukových, výchovných i vztahových potíží.
Vztah mezi pracovníky ŠPP a klienty vzniká vyjádřením zájmu o službu ze strany klienta, popř. telefonickým vyjádřením.
Veškeré činnosti jsou poskytovány ve prospěch klienta.
.
Pracovníci ŠPP hájí všechna práva klienta, zaručují mu intimitu, bezpečí, podporu, pomoc a ochranu osobních informací.
S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Porušení mlčenlivosti je možné jen s výslovným souhlasem klienta. Výjimku tvoří situace, které podléhají tzv. oznamovací povinnosti vůči OSPOD, PČR apod.
Vztah s klientem je ryze profesionální, nelze s ním manipulovat ani ho zneužívat.
Pracovníci jsou si vědomi svých kompetencí, vše nad jejich rámec doporučí odbornému pracovišti.
Pracovníci jsou si vědomi své právní, administrativní a osobní zodpovědnosti.

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PACOVIŠTĚ

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) je ve škole zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací koncepce školy. Činnost ŠPP je zakotvena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
V základní variantě zabezpečuje činnost ŠPP výchovný poradce, speciální pedagog a školní metodik prevence, s nimiž úzce spolupracují třídní učitelé a učitelé výchov. Na naší škole je tento poradenský tým rozšířen o působení školního psychologa.
Hlavními tématy, kterým se školní poradenské pracoviště věnuje, jsou: péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytování poradenských služeb pro žáky, jejich rodiče a pedagogy, prevence školní neúspěšnosti a sociálně-patologických jevů, osvětová činnost, kariérové poradenství a řešení výchovných problémů.