Kyberšikanu definujeme jako zneužití ICT (informačních komunikačních technologií), zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně ohrozit, ublížit mu. Podobně jako u šikany tváří v tvář se jedná o úmyslné chování, kdy je oběť napadána útočníkem nebo útočníky. Povaha a provedení útoků pak určuje její závažnost.

 

Oproti šikaně tváří v tvář má kyberšikana ze své podstaty mnohem větší dosah, čímž ještě více zhoršuje prožívání oběti. Pokud je oběť šikanována ve třídě, svědky pomluv, nadávek, posmívání a ztrapňování je max. několik desítek lidí. V prostředí internetu je svědkem (ale i útočníkem) stejného chování klidně i několik desítek tisíc lidí.

SEZNAM SE BEZPEČNĚ

S rychlým rozvojem informačních technologií dochází i k novým možnostem zneužívání dětí. Podívejte se s námi, jaké nástrahy může internet přinášet a jak s nimi bojovat. Film určený dětem, jejich rodičům a pedagogům o nástrahách internetu a nebezpečí, která jsou skryta za nejrůznějšími identitami.

NET STORY - VIDEOPŘÍBĚHY O NEBEZPEČÍ INTERNETOVÉHO SVĚTA

Národní centrum bezpečnějšího internetu připravilo výukové DVD „NETstory: příběhy ze světa internetu“. DVD bylo vytvořeno v rámci projektu "ŠKOLA BEZPEČNĚ ONLINE" a obsahuje pět hraných příběhů, které poukazují na nejpalčivější problémy a rizika, která se objevují ve světě online. Jednotlivé příběhy jsou doplněny komentáři odborníků, kteří se snaží škodlivé aspekty popsat, poradit, jakým způsobem se lze v problematických situacích zachovat a jak vzniklé situace řešit.


Příběhy popisují skutečné případy kyberšikany a školní šikany, šikany učitelů, kybergroomingu a zneužití osobních a citlivých údajů. K jednotlivým příběhům jsou také zpracované podrobné metodiky, které lze přímo použít ve výukových hodinách a poskytují dostatečnou oporu pedagogům při jejich práci.


CO DĚLAT, KDYŽ- INTERVENCE PEDAGOGA
Rizikové chování ve školním prostředí - rámcový koncept

Příloha č. 7 - Kyberšikana